Du har som leder altid ansvaret for dine medarbejdere. Det gælder også i forhold til at sikre dem mod stress.
Du har som leder altid ansvaret for dine medarbejdere. Det gælder også i forhold til at sikre dem mod stress.
Af den grund bør du altid sætte dig ind i dine medarbejders personlighed og arbejdsopgaver, så du kan sikre dig, at de har de bedste forudsætninger for at klare deres arbejde med perfektion.
Jeg har skrevet et par gode råd til ledere, der gerne vil sikre arbejdspladsen mod stress og i stedet forme et sundt arbejdsmiljø. Læs med her – og bliv klogere på, hvad du skal gøre, når stressen kommer på besøg.
Afstem forventningerne
Stress opstår ofte ved, at medarbejdernes forventninger til deres arbejdsopgaver og arbejdsdag ikke bliver indfriet. Jeres virksomhed kan eksempelvis opleve vækst eller forandringer – og det kan føre til flere eller nye arbejdsopgaver, der ikke lever op til medarbejdernes ønsker. For eksempel er virksomheder i stor vækst ofte udfordret af for mange arbejdsopgaver pr. enkelte medarbejder. Det kan føre til utilfredshed, mindre glade medarbejdere – og i sidste ende stress på arbejdspladsen.
Lyt til dine medarbejdere – og afstem forventningerne. Således sikrer du dig, at du som leder ikke videregiver for tunge arbejdsbyrder til dine ansatte. Eller at dine medarbejdere er utilfredse med typen af opgaver, de bliver bedt om at løse.
Skab gennemsigtighed og overblik
I takt med at afstemme forventningerne med dine medarbejder, så sørg for at skabe gennemsigtighed og overblik i forhold til arbejdsopgaverne. Det er vigtigt, at dine medarbejdere kender til deres opgaver og formålet med disse – og at de er klar over, hvor mange arbejdsopgaver, der er forventninger til, at de løser i løbet af en dag eller uge.
Du skal med andre ord bidrage som leder til at skabe overblik på dine medarbejderes vegne, så de kan fokusere på de opgaver, de skal løse, og så de ansatte kender til opgaverne i forvejen.
Personlig samtale eller personlighedstest
En af de bedste måder at lære sine medarbejdere bedre at kende er naturligvis ved at gå i dialog med dine ansatte. Snak med dem om deres trivsel på arbejdspladsen og deres oplevelse af antal og variation af arbejdsopgaver – det hjælper også medarbejderne til at forholde sig mere konkret til deres udfordringer ved at sætte ord på dem.
En anden måde at sætte dig ind i din medarbejder er gennem en personlighedstest. En test kan hjælpe dig med at tage stilling til, hvad der motiverer og kan udvikle dine medarbejdere. For eksempel foretrækker nogle ansatte en løs struktur på arbejdspladsen, mens andre trives bedste i faste rammer.
Tag en snak med mig om stresshåndtering. Jeg kan bidrage med redskaber, du kan bruge i praksis og som viser effekt og klare resultater på virksomhedens bundlinje.