Psykologi på arbejdspladsen
Et sundt arbejdsmiljø spiller en afgørende rolle for dine medarbejderes motivation og produktivitet.
Det er derfor vigtigt, at du som leder forholder dig til, hvordan du skaber en kultur, hvor der er plads til forskelligheder og til at sige sin mening.
Samtidig er det vigtigt, at dine medarbejdere føler sig tilpas i deres rolle i forretningen, og at de har de rette rammer for deres arbejdsopgaver.
Et arbejdsmiljø uden stress
Hvordan håndterer du stress på arbejdspladsen?
En arbejdsplads uden stress er en positiv arbejdsplads. Stresshåndtering, er en del af lederens ansvar i alle virksomheder. Stressede medarbejdere er ofte negative, umotiverede og i fare for at blive syge i en lang periode. Derfor er det vigtigt, at du griber ind og skaber et sundt arbejdsmiljø for dine ansatte, inden stressen viser sig på arbejdspladsen.
En god måde at forebygge virksomheden mod stress er at sætte dig ind i dine medarbejderes dag, når de er på arbejde. Hvordan ser deres arbejdsdag ud? Har dine ansatte mulighed for at håndtere deres opgaver eller er de udfordrede af tid, ressourcer eller lignende? Og lever opgaverne op til deres forventninger?
Afstem forventningerne
Det er altid en god idé at starte med at gå i dialog med dine medarbejdere, hvis du vil skabe en positiv psykologi i virksomheden. En god leder skal sørge for, at fortælle om sine forventninger til sine medarbejdere. Men også sørge for at lytte til medarbejdernes forventninger til arbejdspladsen.
Fælles forventninger er et værktøj til at skabe positiv psykologi på arbejdspladsen. Hvis du sørger for at afstemme forventningerne med dine ansatte, så vil du opleve, at dine medarbejdere er mere motiverede, da deres forventninger indfries. Du vil også som leder selv opleve at få en mere positiv tankegang og mere energi.
En god måde at finde vejen til tilfredse og positive medarbejdere er ved at tænke over dine ansattes basale behov eller deres personlighed.
Når konflikten opstår
Hvis der opstår konflikter på arbejdspladsen, er det vigtigt, at du som leder tager fat i konflikten, og ikke vender ryggen til. Det er dit ansvar at sørge for at løse konflikten. Også hvis den involverer dig selv.
Når en virksomhed står over for forandringer, vil der ofte opstå konflikter i kulturen. Derfor er det vigtigt, at du er parat til at håndtere kriserne og forholde dig grundigt til hver enkelt situation.
Jeg hjælper jer med forandringsledelse, hvor jeg giver dig værktøjer til at håndtere kriser og nye situationer i jeres forretning. Ring eller skriv, hvis du vil vide mere om mine metoder.